mandag 5. august 2013

Mat og venner...


... er en fin kombinasjon, synes jeg og Herr Glede. Derfor inviterte vi noen vennepar på tapas en sommerkveld. Startet med forberedelser allerede noen dager i forveien, og startet tidlig dagen vi fikk besøk - derfor ble det ikke noe stress, bare kos. Matglad som jeg er, synes jeg det er nesten like kjekt å lage maten som å spise den. Men bare nesten. :)


Vår egen versjon av kjøttboller. Her brukte jeg:

400 gram kjøttdeig
400 gram karbonadedeig
2 ss tomatpure
3 ss potetmel
2 egg
2 hvitløksfedd, finhakket/presset
2-3 ss chiliolje
2-3 ts salt
1 "klunk" hvitvin
Frisk basilikum, finhakket
Tørket oregano

Bland alt godt til det har en passe fast konsistens. Rull ut kjøttbollene på forhånd og legg dem på et stort fat. Stek dem i godt smør.





Synes det er gøy å legge bestikket ulikt på fatene.. 








Da gjestene kom, ble det ikke prioritert å bruke tid på å ta bilder - men knipset noen i all hast før vi sa værsågod. 

Kasparas olivenboller
Foccacia
Mango i biter
Gode oliven
Avokado i biter
Vannmelon i biter
Tomat og oransje paprika i biter
En god ost i skiver (målet var å skaffe Mild Mester fra Tingvollost, men ble en annen..)
Revet salat
Tomatpesto


Tomatpesto er utrolig godt! Er også glimrende å bruke som pålegg, med basilikumblader på toppen, eller hvitost, spekeskinke eller noe annet godt.

Tomatpesto

75 gram parmesanost, revet
150 gram soltørket tomat i olje
50-75 gram pinjekjerner
1-1 1/4 dl olivenolje
2 pressede hvitløksfedd
Litt pepper
Evt litt salt, smak til

Riv osten. Legg ost, tomat og pinjekjerner i stavmikseren og finfordel. Slå i oljen litt etter litt, smak til med hvitløk, salt og pepper.





Ovnsbakte potetbiter med friske urter, potettortilla med persille, kjøttboller, chorizo stekt i ovnen, chili- og hvitløksmarinerte scampi, samt økologiske dadler med bacon.


Og det glemte jeg nesten...
 Under ser du smørstekt champingnon med blåmuggost - det burde du prøve!


Og selvsagt dessert! Iskake med mandelbunn og hvit sjokolade og masse friske bær.

Hva er din tapasfavoritt?



2 kommentarer:

  1. Gosh.. Her var det mye godt. Fikk rent vann i munnen!! Heldige gjester hos deg altså!

    SvarSlett
  2. NAM! Så deilig det såg ut! Veldig lurt å begynne dagen før, slik at det som eigentleg er kjekt, ikkje blir berre stress. Prøver å huske det eg også:-) Bacondadlar er vanvittig godt. Mulig det er min favoritt.. Og så kjem eg veldig langt med godt brød med aioli, pesto, tapemade el.

    Fekk skikkelig lyst å lage til tapaskveld snart kjenner eg! Takk for inspirasjon!

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...