fredag 23. mars 2012

Bakels og græt



Her hvor jeg bor, kaller vi vafler for "bakels" og vi spiser det helst sammen med "græt" - en søt smørgrøt.
Det høres kanskje rart ut for de som ikke har prøvd det, men stort sett alle som smaker det første gang "blir solgt".


Dette innlegget vil jeg dedisere til 
min kjære, fine mormor
Hun var i mine øyne verdensmester i å lage "bakels og græt", og stilte alltid med det i festlige anledninger som bursdager, konfirmasjoner og bryllup, men også ofte til vanlig kaffebesøk. Til bryllupet vårt fikk vi et album fra mamma og pappa, og der hadde mormor og bestemor skrevet sine beste oppskrifter med sirlig håndskrift. Der var selvfølgelig mormors oppskrift på "græt". Den gaven satte vi utrolig stor pris på. Min herlige mormor døde noen dager etter at MiniGlede ble født.


Bakels skal være passe fete og passe søte. Når det gjelder oppskrift er det vel slik at man ofte tar det man har i kjøleskapet når man lager vafler. Det er mye som kan tilsettes i vaffelrøren (vaniljesaus, smeltet is, farris, yoghurt, fløte, havregryn osv), men her er en omtrentlig oppskrift på våre "bakels".

Bakelsrøre

2 egg
1 dl sukker (gjerne dia-sukker, da litt mindre mengde)
3 dl rømme eller kulturmelk
3-4 dl H-melk
ca 350 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts ekte vaniljesukker
1 ts kardemomme
150 g smeltet smør

Start med å piske sammen egg, rømme og sukker til det blir luftig. Tilsett litt mel, deretter melken, så resten av melet (til passe tykkelse på røra). Vaniljesukker, kardemomme og bakepulver røres inn, før du rører inn smeltet smør til slutt. La røra svelle minst 1/2 time, før du begynner å steke.


Græt

100 g smør
100 g hvetemel
1 liter lunken H-melk
100 sukker
1 ts ekte vaniljesukker
1/2 ts salt
(Mandeldråper)

Smørøye og kaneldryss på toppen.

Smelt smøret og tilsett melet. Rør godt. Spe med lunken melk og rør godt underveis for å unngå klumper. Rør inn sukker og salt, evt mandeldråper. Sukkeret kan også tilsettes sammen med smøret. Kok grøten litt for å koke bort melsmaken. Tøm grøten over i en fin bolle, og legg på et smørøye og dryss over kanel.


Økologisk smør og rømme fra Rørosmeieriet er fantastisk godt, og kan gjerne brukes til "bakelsrøra".


"Græt" skal ha smørøye og kanel på toppen. Mormor brukte å "skille" ut noe av smøret fra grøten, som hun deretter tømte over til slutt (i stedet for smørøye). Grøten kan gjerne serveres lunken, men er også veldig god når den er kald.



Det er obligatorisk å "prøvesmake" bakelsene underveis i stekingen!


Mormor brukte en kjøkkensaks for å klippe "perfekte" hjerter, før hun la dem på et fint fat.



Endelig kan vi smake! 
Ei skje (valgfri mengde) grøt legges i bakelset...



Noen legger grøten på asjetten og spiser den ved siden av, men her kan dere se at både Lille Glede og Herr Glede helst spiser den i bakelset. Lille Glede var så ivrig at hun brukte sin egen skje i grøten... 





Mmmmm.....


Nytes med et glass iskald melk eller en kopp god kaffe. Bruk gjerne et fint servise og gjør det til en liten hverdagsfest!


Jeg kommer alltid til å tenke på mormor når jeg spiser "bakels og græt". 

Med dette innlegget deltar jeg i Matbloggsentralens vaffelutfordring. Du kan snart være med å stemme frem de ti beste bidragene om du vil.

GOD FREDAG!

Oppdatering: du kan nå stemme på din favoritt ved å trykke her. Jeg er nr.71. :)

10 kommentarer:

  1. Så fint innlegg! Og utrolig koselig med en sånn oppskriftbok, det er slike ting man virkelig forstår verdien av å ha med seg videre. Og dette ser virkelig kjempegodt ut! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Å, da ble jeg bare sulten av! Så herlige vafler og grøt! Synes at lille Glede liker de også veldig godt :) Fint å ha gamle oppskrifter i familien. De smaker godt og skaper gode minner. Fin helg til deg. Klem, PiPa

    SvarSlett
  3. Veldig koselig innlegg, bestemødre er gull verdt. Gøy med lokale mat tradisjoner, kanskje jeg skal prøve dette en dag, vi er meget meget glad i vafler! Og forresten, dette var en utrolig fin fin blogg :)

    SvarSlett
  4. Ååå trur du no e fikk løst på græt å bakels:) D e d beste e får når vi e hæm på besøk:) Her på østlandet e dem ikkje vant t græt attåt bakels, her bruker dem bakels til middag!!??!!:)

    Tusen takk for at du deler oppskrift, e trur mæsta e må prøv å lagga græt sjøl no altså, e da stor dråk hell på å bli:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  5. Bakels og græt er NYDELIG! Jeg er jo vokst opp med det - så bestemor må lage til hver bursdag ;) NAM

    God helg!

    SvarSlett
  6. Mmm, så godt det ser ut! Fine mormor <3 Det var en nydelig bryllupsgave, kan tenke meg den traff dere i hjertet ja:)
    Denne oppskriften på vaffel skal jeg prøve neste gang. Og se, smørhjertet i græten!!

    Håper du har en fin fredag :)

    Ps. jeg skal herved stemme, på deg selvfølgelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så sannelig Katrine..! Et smørhjerte! Det må være et tegn med alle de hjertene du finner overalt. :)

      Slett
  7. Graut å bakels e den beste selskapsmaten e væt, å så e det kjekt med kulturen i det.. I Os hvor vi bodde før, så de bare rart på meg når jeg sa at vi spiste kald grøt med vafler..;)
    Koselig innlegg!

    God helg:)

    SvarSlett
  8. Mmmm - namnam! Jeg er ikke spesielt glad i kaker og slikt noe men bakels og græt sier jeg ikke nei til:)
    Jeg har stemt - lykke til!:)
    Ha en flott kveld og god helg!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  9. Nå har jeg prøvd "grætoppskrifta" di, og grøten ble kjempegod! Bakelsrøra er også klar, så det blir antakelig et festmåltid i kveld. Takk for at du deler. Jeg er født og oppvokst på Nordmøre og er vant med denne delikatessen.

    Ønsker deg ei fin helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...