tirsdag 17. august 2010

Something old, something new, something borrowed and LOTS of blue


11. august var det 3 år siden jeg og Herr Glede giftet oss. Det ble en uforglemmelig helg med utrolig mange flotte minner. Vi hadde en gresk touch over menyen, med gresk salat til forrett og den greske spesialiteten Kleftiko til hovedrett. For oppskrift på "vår" Kleftiko se her. Det har blitt en tradisjon å lage Kleftiko når vi har bryllupsdag, selvfølgelig med "bryllupsvinen" ved siden av (Marques De Monistrol Crianza). Kleftiko spiste bare vi to helga før bryllupsdagen, mens vi på selve bryllupsdagen spiste gresk salat sammen med foreldrene våre.

Vi liker best å kjøpe naturell fetaost og selv ha på ønsket krydder. Her med frisk oregano og olivenolje. Tzatziki laget jeg på følgende måte:

Naturell yoghurt fikk "renne av seg" i et kaffefilter, slik at den blir litt tykkere. Det beste er sikkert å bruke ekte gresk yoghurt. Det var ikke så enkelt med kaffefilteret, for det smuldret litt opp, men resultatet ble bra (tar gjerne i mot tips der). I yoghurten tilsatte jeg så:

Agurk uten skall, revet
Finhakket hvitløk
Pepper
Olivenolje

Nå skal foccaciaen få hvile seg her i huset - vi har funnet en ny favoritt! Til salaten serverte vi brød, inspirert av denne oppskriften til Leila Lindholm.
 Pizzadeig med godt med olje og pizzamel, kjevlet tynt og toppet med ulikt krydder. Et med soltørket tomat, hvitløk og salt, og et med hvitløk, friske urter og salt. Det med soltørket tomat slo aller best an!


En vakker avslutning på kvelden ble det også!


Noen faste lesere husker muligens at jeg fikk noen hjemmestrikkede grytekluter av en nabo og slektning, da vi bodde i kårboligen. I kveld fikk jeg denne overraskelsen av samme, snille dama: et strikket kjøkkenhåndkle - perfekt for å legge over gjæredeigen mens den hever. Tuuusen takk! Det var fordi jeg la ut så mange gode oppskrifter, sa hun. Det var kjekt å høre!! Det er jo målet med å blogge for meg; å inspirere og ikke minst, bli inspirert!


Så, over til noe annet. Det har skjedd noe mystisk her i løpet av året.. Det har sakte men sikkert foregått en invasjon av blå ting på kjøkkenet! Merkelig. Men jeg konkluderer med at jeg liker forandringen. Denne blåfargen er helt nydelig, syns jeg!



Til og med en blå 200-lapp!


Denne stooore blå bollen fikk vi med foreldrene mine til bryllupsdagen. Heldige oss!

Denne nydelige bollen i melamin kjøpte jeg på Cornelias hus i høst. Den er større enn den ser ut på bildet..

Måtte bare knipse denne Blafre-boksen da jeg var på "leting" etter blått. Her i oppvasken.. Vi har nemlig ikke oppvaskmaskin!! Akkurat nå er det en av de tingene jeg ser mest frem til ved å flytte inn i nyhuset. Hahaha..

Så til slutt, det lånte. Før skolestart tenkte jeg å fylle opp fryseren med litt hjemmebakt brød. Tok den første oppskriften jeg fant, da jeg gjorde et kjapt søk på nettet. Syntes det var så artig, med eplejuice, revet eple og revet gulrot.Oppskriften finner du her. Bildet er også lånt derfra. Ble kjempegodt!

2 kommentarer:

  1. Mhm, husker ennå maten fra bryllupet, noe sååå godt altså! Liker den mystiske blå invasjonen din jeg, vi får dukke innom å se hvis vi noen gang kommer oss ned til Halsa igjen! :P

    SvarSlett
  2. Gratulera så masse med bryllupsdag!

    Og all den maten ser bare aldeles nydelig ut!!

    Definitivt møkje flott i blått og da :o) Kan godt forstå at alle desse fiiine tingene har klart å lurt seg inn i hjemmet ditt, hihi ;o)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...