søndag 31. juli 2011

Kokebøker, sjenk og granola


På 30-årsdagen fikk jeg et gavekort på capris.no. Det måtte jo bare bli kokebøker! La i litt penger selv også, så ble det hele fem nye kokebøker på matglade meg. To svenske, to engelske og en norsk. De tre nederste var nok de jeg ønsket meg mest. "Under valnøtttreet" koster ca 350 kr på norsk, men den svenske betalte jeg 160 kr for! Smart!


Etter å ha skumlest meg gjennom bøkene, så jeg raskt hva som trolig blir favoritten; "Greven, kammerjunken og den dragende citronmåne". Herlige oppskrifter og anekdoter, pluss masse finfine bilder. "Under valnøtttreet" ser også ut til å være en flott kokebok, med veldige mange og varierte oppskrifter.


Herr Glede har en søster som også har en blogg. Vi har vært så heldige å få kjøpe en sjenk av henne, som hun fant på en lokal brukthandel. Hun har malt den og skiftet knotter.



Den passet perfekt under TVèn vår. Endelig får vi skjult stygge ledninger og "bokser", pluss at det er god plass inni.



Nye bildehyller fra IKEA kom opp i TV-stua i dag.


Litt tilfeldig hva jeg har satt dit nå, men jeg får fikse litt etter hvert.


Her kan dere visst også skimte ultralydbilder foran Lille Gledes maleri av Bukkene Bruse.
Lillebror er nemlig på vei!


Nye kokebøker, betyr at det blir prøvd ut nye oppskrifter! Fant en oppskrift på frokostblanding, såkalt granola, i "Miss Dahl". Har prøvd noen lignende oppskrifter før, og Herr Glede er veldig glad i slik blanding. Denne inneholder store havregryn, gresskarkjerner, sesamfrø (det sto egentlig ikke i oppskriften, mens synes det passer så godt), hakkede assorterte nøtter, kokos, kanel, litt vaniljesukker (skulle være pulver), honning og eplejuice. Det tørre blandes med det våte, før det stekes i 40 minutter på 180 grader. Etterpå tilsettes tørkede aprikos, eller som jeg kommer til å gjøre; rosiner.

God med melk eller yoghurt.


Til middag har vi forresten spist fiskepakker. En veldig enkel og genial fiskemidag. Den skulle egentlig grilles, men det tar vi en dag det blir mer sol. Her er det bare å tilsette det man liker, vi brukte; potetbåter, gulrotstaver, vårløk, hvit fisk, en god smørklatt, litt sitronsaft, salt og pepper. Ferske urter på toppen er også godt, vi hadde litt persille i kjøleskapet som vi fikk brukt opp. Alt dette legges på et stykke aluminiumsfolie og pakkes godt inn, før det grilles til fisken er ferdig (vi brukte grillfunksjonen i stekeovnen, men aller best blir det på grillen). Det kan nok være en fordel å koke potetene litt først, da de trenger lengre tid.

3 kommentarer:

  1. Heisann!!
    Du, den passa kjempegodt me dåkkår. Kom virkelig til sitt rette element.. fornøyd?
    Kristin

    SvarSlett
  2. Takk for koselig komentar inne hos meg:) jeg fant deg på facebooken til Lediard foto ;)
    Artig å høre at du har bukser som jeg har laget, godt å høre at du synes at de er gode. Det synes poden min også.

    Herlig med nye oppslagsverk på matfronten :)
    Jeg er desverre alt for dårlig på å slå opp å finne på noe nytt..
    Den sjenken du har fått... dåne, den var kjempe LEKKER!!
    Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  3. Så masse godt og fint! Det er så pent hos dere, jeg liker alt sammen, hihi.

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...