søndag 11. september 2011

Hvordan gjøre ting verdifulle?




Flere som leste om epla.no i Magasinet i går (Artikkelen het Husfliden.com)? Fin lesing. Likte spesielt dette:
"Norge har blitt et veldig rikt land på kort tid, samtidig som varer er blitt billigere. Dermed har vi råd til å kjøpe mye og husene fylles med ting. Ting som må ryddes, bæres og kastes. Den materielle siden blir dermed veldig påtrengende. (...) Hvordan gjøre ting verdifulle? En strategi er å kjøpe dyrere gjenstander, en annen er å tilføre produktet følelser. Har du hundre par sokker er det det paret bestemor strikket til deg dagen før hun døde som har merverdi."


 

Kjente meg veldig igjen i dette. En verdifull ting for meg, er denne skrivpulten.


Jeg fant den på loftet hos mamma og pappa da vi flyttet hjem fra Trondheim. Syntes den var veldig sjarmerende!
"Den der snekret da jeg på sløyden da jeg var 14 år", sa pappa.
Da ble den bare enda finere og mer verdifull!


Ved siden av står et loppekjøp som har fått tre strøk med lilla.


Her har jeg gjort et forsøk på å lage min egen hobby- og arbeidsplass. Fint å sitte ved vinduet her og pusle litt... Skrivepulten står på gjesterommet, så her kan jeg "gjemme meg" litt unna.


Har en samling gamle knapper fra butikken mine foreldre er med å drive.


Fant noen ruller nedpriset Rie Elise Larsen-papir da jeg var i Trondheim i vår.


Har hengt opp en del bilder og forskjellig med små treklyper. Her er meg på 17. mai da jeg var 3 år. Pekefingeren var "min tommeltott". Mamma har forgjeves prøvd å finne denne hjemmestrikkede bunaden på loftet. Hadde vært morsomt å se Lille Glede i denne.


Og her er et fint minne fra en av de mange turene mamma og pappa tok oss meg på. Sjekk fargen på joggedressen..


Lille Gledes første "hodefoting" har jeg selvsagt også hengt opp.


I helga fikk vi koselig besøk av en venninne med familie, fra Trondheim. Sjokolade og fine gaver hadde de med.


Min venninne lager alltid kortene selv, med fine ord det er kjekt å lese.


Observant som hun er, hadde hun sett at jeg hadde en slik skål fra før og jeg ble foreviget en hun hadde funnet på hytta.

Telysholdere fra Riviera Maison fikk jeg også. Som hun foreslo, passet de fint på badet. Tusen takk B, for kjekt besøk og for søte gaver.

4 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Og jeg er så enig i dette med å se verdien i ting, det er ting som ikke kan måles i noen ting, og må tas ordentlig godt vare på. Håper søndagen din er fin :)

    SvarSlett
  2. Hei og god morgen Glede
    Så sant, så sant; produkter med føleser som har affeksjonsverdi! Hva er bedre enn det?
    For en sløydens kar han var faren din! Det skrivebordet er jo fantastisk fint, er imponert!
    I det hele tatt var arbeidsplassen der utrolig herlig og så var det kjekt å se barnebilder av søte lille Glede.
    Ha en knakende flott ny uke!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig i det du skriver om gleden over ting. I hjemmet vårt er det mange sånne skatter, og jeg gleder meg til å fylle det opp med flere ting med affeksjonsverdi. For eksempel pulten min som jeg kjøpte på loppis for maaange år siden, og kjøkkenbordet som jeg fant i garasjen til bestemor, og som nå har fått seg et malingsstrøk. Det er viktig å ha ting med historie! :)

    SvarSlett
  4. Kjempefin stol, nydelig farge =)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...