tirsdag 22. desember 2009

En ny tradisjon?

Hjemmelaget gløgg med og uten, samt litt godt å bite i.
Svigers, mor Glede og bror Glede.
Masse prat og god stemning.
Tortillas
- med grov sennep og julesylte
- med rødbetersalat og kjøttrull
- med pesto og røkelaks
Granateple.. Namnam..
Knekkebrød i to varianter (oppskrift i innlegg lenger ned) med god ost til. Disse falt tydeligvis i smak, særlig det groveste.
Glûhwein - tyskernes svar på gløgg:
2,5 dl vann
50 g rørsukker
2 kanelstenger
10 nelliker
10 hele kardemomme
1 vaniljestang klippet i mindre biter
1 stjerneanis
litt sitronskall
litt appelsinskall
1 flaske rødvin
Kok vann, sukker, krydder og fruktskall, og la det trekke på svak varme i ca 20 min. Ha i vinen og varm langsomt opp. Skal ikke koke... La den trekke i ca 15 min.
Den uten alkohol laget jeg med stjerneanis, kanel og nellik som ble trekt i vann på samme måte. Deretter ha jeg i eplejuice og solbærmarmelade. Det skal vel være solbærsirup, men det funket bra med marmelade.
TAKK FOR EN FIN KVELD!

5 kommentarer:

  1. Du tryller fram de lekreste ting, du Glede! Skulle gjerne smakt både knekkebrød og gløgg!!!
    Ønsker deg og dine en nydelig jul!
    Og så håper jeg det nye året bringer dere masse godt!
    Juleklem fra Lunalu

    SvarSlett
  2. Ah, det hørtes virkelig ut som en ny tradisjon ja! Så fint dere har det på nordmøre! <3
    Ja, vi kommer innom i jula ja, gleder meg til å se hvordan dere har det og beskue det flygende juletre! ;) Vi kommer nedover 2.juledag og drar igjen 5.juledag, vi får prøve å få det til der i mellom en gang! :)

    SvarSlett
  3. Det ser utrolig godt ut :))
    God jul til deg og dine, kjære Glede!
    Juleklemmer, Pillepalle

    SvarSlett
  4. Kjære Glede!
    Dette så ut som et himmelsk måltid! Er ganske sulten nå etter bytur, og skulle definitivt IKKE sett på disse fristende bildene nå kjenner jeg.
    Så koselig at strømpa som kom i posten henger oppe, men aller mest spent er jeg på dette juletreet i taket! For en herlig ide!
    Ønsker deg og dine en stemningsfull, god jul! Klemmer fra kaspara

    SvarSlett
  5. Kjære Glede!
    Det der så virkelig smakfullt og godt ut!!!*gomle*
    En fin ny tradisjon!

    Kos der videre denne lille julaften!!

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...