mandag 12. juli 2010

Frokostbrød med økologisk mel

Nå bor vi i sentrum av grenda vår, og dermed blir det litt mer liv og røre enn ved kårboligen. Nå i sommer har et par åpnet en liten butikk, hvor de selger deilig Nespresso-kaffe og hjemmelagd sjokoladekake (himmelsk, må ta bilde neste gang...). De selger fritidsklær, kajakker og sykler - men de selger også økologisk mel. I dag kjøpte jeg "Valsa spelt" og "Uavskala, steinmalt spelt med 30 prosent kostfiber". Jeg måtte prøve det med en gang.. Dermed ble det bakt "Frokostbrød" her i kveld. Fant oppskriften hos en annen blogger, men husker ikke helt hvem... De er i alle fall kjempegode, og jeg har bakt dem flere ganger. Opprinnelig er det bare hvetemel i oppskriften (av mel altså...), men jeg bruker mye grovt. Det som gjør disse brødene litt annerledes er at man kjevler ut store rektangel, smører med kefir/rømme og bretter dem, før man kutter i passende biter. Det gjør dem ekstra saftige og gode.
I dag brukte jeg både valmuefrø, gresskarkjerner og sesamfrø som "strøssel" på brødene. Blir kjekt å finne i fryseren framover.. Baking er ikke så høyt prioritert nå på sommeren.. Vi styrer på hele dagene og det er ikke kjedelig et eneste sekund. Fredag starter Herr Glede sommerferien også! Gleder meg. ¨
Oppdatering: jeg fant oppskriften her hos "Livet er heeerlig". Tusen takk for inspirasjon, kjære du!

Til slutt et bilde av nattbordslampen til min kjære bestemor, som nå henger på det som har blitt vårt soverom det kommende året. Synes den er råtøff! Og den matcher selvfølgelig tapeten! Dette er gjennomtenkt. Begynner å bli skikkelig glad i denne leiligheten! Her tasser vi rundt barfot hele dagene, noe vi ikke kunne tenke på der vi bodde før. Håper alle har en finfin sommer! Det blir mindre tid til blogging denne tida på året, men det blir nok plenty med tid til høsten igjen, tenker jeg. Nå skal sommeren nytes!! Klem


2 kommentarer:

  1. Nam nam de så kjempegode ut!!!
    Og økologisk mel, det skal jeg prøve!
    Ha en fantastisk flott dag
    *Siv*

    SvarSlett
  2. Oh, myyyy, DEN søte lampa, jeg er forelska! Så godt å høre at dere har det fint og varmt på beina der altså, litt samme overgang som her det! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...