søndag 22. april 2012

For den som er glad i mat...


... betyr helg ekstra god tid til å lage og nyte deilig mat. Har vi overskudd og anledning, er det kjekt å bruke hverdagene på å planlegge hva vi skal kose oss med når helga kommer.


Denne salatoppskriften fant jeg inne hos Fjeldborg og den er bare helt fantastisk god!! Smakskombinasjonene er sååå gode, og så er salaten veldig enkel å lage. Tilbehøret var de uslåelige olivenbollene til Kaspara.




Premien fra Matbloggsentralens lammelårutfordring kom før helga. Et speket og marinert lammelår fra Tind. Heldige oss! Vi måtte bare ta en smaksprøve til lørdagsgrøten.



Jeg bruker H-melk (eller ekstra lettmelk + rømme), ei god ts vaniljesukker og ei ss salt når jeg koker lørdagsgrøt (4 porsjoner).


Lammelåret var nydelig! Så mørt at det nesten smeltet på tunga. Sikkert litt "råflott" å spise det til grøt, men vi tok bare en smaksprøve. Vi skal nok finne den rette anledning til å nyte det med riktig tilbehør!



I går hadde vi foreldrene våre på middag. Forretten tok vi før Lille Glede skulle i seng, og da fikk hun lage sin egen pizza. Til forretten laget vi en halvgrov pizzadeig toppet med:

- sprøstekt kantarell med persille og parmesan
- tomater, oliven, fetaost, rødløk og oregano






Hovedretten var svinefilet fylt med soltørket tomat, kapers, oliven, sjalottløk og basilikum. Servert med fløtegratinerte poteter og en spontan salat (et lite uhell med tilbehøret). Oppskriften på svinerullade finner du ved å trykke HER.




Fikk en ide om å lage en enkel dessert av sjokoladekakerestene fra bidraget i Matbloggsentralens sjokoladekakeutfordring. En akkurat passe stor og akkurat passe søt avslutning på måltidet. Gjestene fikk hver sin gaffel, så spiste vi rett fra kakefatet alle sammen.

- sjokoladekake i små biter
- jordbær dyppet i smeltet mørk sjokolade (blandet med litt kokosolje)
- fersk ananas


Blir superglad om du har lyst til å stemme på meg i Matbloggsentralens sjokoladekakeutfordring

Jeg er bidrag nr.69.
Siste frist søndag kveld kl.24.00.


4 kommentarer:

  1. Dette ser jo bare helt fantastisk ut, hele menyen skal kopieres en helg her i Wilhelminehuset;)

    SvarSlett
  2. Å herlighet Kristin - er jo mesterkokk du!! Nydelige bilder av nydelig mat!:)
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  3. Hei du - neste uke skal jeg på studiesamling, så da blir det ikke Tingstuo-åpning! Men nå kan det hende at det går bra enten onsdag, torsdag eller fredag denne uka - det er bare det at jeg må få på plass den bilhentinga...... Passer det for dere noen av de nevnte dagene da? Altså 25., 26., eller 27.? (har dessuten stemt...:) Klem

    SvarSlett
  4. Hei! For noen fristende bilder :)
    Kom plutselig over den fine bloggen din og legger meg til som følger :) Gleder meg til å se mer til deg!
    Ta gjerne turen innom meg hvis du vil, setter stor pris på nye følgere ;)
    God mandag til deg!!
    Klem
    Camilla

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...