torsdag 19. april 2012

Sjokoladeglede




Sjokoladekake...
Alltid godt
Uendelig mange variasjoner
Ren glede

Her er en av våre favoritter:


Mørk sjokoladekake med hvit sjokoladekrem


"Kakebunn"

6 egg
150 gram sukker (bruk evt. 250 g sukker og kutt ut kokosmel) 
150 gram smør
150 gram mørk sjokolade
100 gram kokosmel
75 gram hvetemel
1 ts vaniljesukker (pulver)
5 ts espressopulver (gjerne en bedre type enn jeg hadde...)
4 ts Tia Maria (dersom barn ikke skal spise)

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret på svak varme og tilsett sjokolade i biter - pass på at det ikke blir for varmt (smelt evt. i vannbad). Avkjøl smør- og sjokoladeblandingen noe og bland den med eggedosisen. Tilsett det tørre. Tøm røren i en smurt springform.

Stek på midterste rille. 180 grader i 30 minutter.

Likøren tømmes over kaken før servering.

OBS! Jeg prøvde her å bytte ut noe av sukkeret med kokosmel, for å kutte litt på sukkeret (kokosmel smaker jo søtt). Jeg er også veldig glad i kokossmaken, spesielt sammen med sjokolade. Dette funket fint! Kaken ble absolutt søt nok.


En av de tingene jeg liker best å gjøre sammen med Lille Glede, er å lage mat

Da koser vi oss,
småkrangler,
klemmer,
søler,
ler,
smaker,
smatter og 
nyter!



Lille Glede har faste oppgaver. En av dem er å slå på den digitale vekta...



... og skru på kjøkkenmaskina. Under oppsyn selvsagt.


MiniGlede har allerede begynt "i lære". Han elsker å ligge på skinnefellen sin og følge med oss. Like etter at dette bildet ble tatt, snudde han seg over på ryggen for første gang! Slikt krever også litt oppmerksomhet midt oppi bakinga.








Det er selvfølgelig viktig å smake underveis! 
Både liten og stor.


Og plustelig må man kanskje ha en liten matbit... Passer bra mens sjokolade og smør avkjøles. Kan forresten være lurt...


For når kakerøra er ferdig, må vi selvsagt slikke bollen!



Dette er bedre enn all verdens slikkepinner og pastiller, sant!?


Sammen med kaken serveres en 
hvit sjokoladekrem

1 boks kremfløte
75 gram hvit sjokolade
2 strøkne skjeer espressopulver

Smelt sjokoladen i vannbad, avkjøl litt. Stivpisk fløte og bland med den smeltede sjokoladen. Rør inn espressopulver.



Når vi har god tid, pisker vi like gjerne fløten for hånd.


Så er det tid for å dele
sjokoladeglede!


I mangel på friske bær, varmet vi opp litt skogsbærblanding med vann og sukker.



Delt sjokoladeglede er dobbel sjokoladeglede!


Med dette innlegget bidrar jeg i Matbloggsentralens sjokoladekakeutfordring.

Jeg er bidrag nr.69.

Trykk her for å stemme på din favoritt, fra og med fredag kl.12.00.
Husk at den som stemmer kan også vinne en premie!

Oppdatering:
Se her hva jeg gjorde med restene av sjokoladekaka. Små biter av sjokoladekake, dandert på et fat sammen med fersk ananas i biter og jordbær dyppet i mørk sjokolade. Gi gjestene hver sin gaffel og nyt!




8 kommentarer:

  1. Så herlig dette innlegget var, fult av GLEDE :)
    Hun er jammen heldig !
    Og denne skal jeg legge meg på minne ;)

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Åh så skjønne barn du har! Og sjokolade attpåtil, jeg tror nesten ikke det kan bli bedre, hihi.

    SvarSlett
  3. Så kjempegodt ut! Ble veldig fristet til å bake sjokoladekake nå! :)
    Ps. absolutt ikke meninga å mase, men jeg har ikke mottat sjokoladen jeg vant i giveawayen din for litt siden..

    Klem og god helg fra June

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du sier fra! Skal sende en påminnelse. :)

      Slett
  4. DET var litt av en søt start på dagen:) Min erfaring med enkelte slike kaker er at man godt kan halvere sukkermengden, likevel blir det søtt nok - ev tilsette litt honning...Men her har vi forskjellige mål på hva som er NOK...:) Ellers da så tror jeg ikke det blir noen bilhenting på oss (skrevet om det inne hos meg) mandag og tirsdag, så det er fine dager for meg å ta i mot folk i Tingstuo på dagtid....:) Skal bli artig å treffe deg/dere:) Gi et pip...... Klem og nyt denne fantastiske dagen:)

    SvarSlett
  5. PS: Må desverre trekke mandagen som mulig dag i Tingstuo - har dukket opp to møter jeg må gå på, så spredd utover dagen at det blir liten åpning mellom...:) Men tirsdagen er en fin dag, og mulig jeg kan onsdag men det må vi ev. komme tilbake til:) Klem igjen:)

    SvarSlett
  6. Nei herreminhatt, dette ser jo for godt ut til å være sant!? Sier Fru sjokolade ;)
    Så koselig at dere kokkelerer sammen, ser ut som dere koser dere svært :)
    Håper alt er bra med dere, fine! Her går dagene fort, og plutselig er mai her.. Mye å gjøre på jobb, og mye som skal klaffe. I dag har jeg og Øyvind min vært sammen i 4 år, og det skal feires med nachos, og kald rosèvin til dessert :)
    Ønsker deg en fin helg, flotte dama

    SvarSlett
  7. Mmmm - nammenam!! Masse lykke til!
    Og nydelige barna da - så skjønne!!:)
    Hvordan går det med tanker rundt bloggtreff? Må si ifra om du trenger hjelp eller noe altså!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...