fredag 2. desember 2011

Julekaker med kanel!


Ble nysgjerrig på ei oppskrift jeg fant i et magasin nå før jul, på småkaker med kanel i og mandler på toppen. I tillegg til at jeg har noen faste sorter jeg baker før jul, prøver jeg også å prøve noe nytt hvert år. Jakter stadig på de beste oppskriftene!


Julekaker med kanel

150 g mykt smør
200 g sukker
2 eggeplommer
1 ss lys sirup
1/2 ts malt kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 g mel
1 egg til pensling
Perlesukker
Hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett resten av ingrediensene og elt sammen til en deig. Del deigen i seks deler og rull lange pølser. Legg pølsene på en stekeplate med bakepapir. Trykk deigen ned med knyttneven. Pensle med egg, strø over perlesukker og hakkede mandler.



175 grader i 10-12 minutter eller til de blir gylne står det i oppskriften. Jeg måtte steke dem i kanskje 20 minutter. Da er de fortsatt ganske myke, men avkjøl på ei rist, og de blir hardere. De skal nok imidlertid være litt seige...


Enkel oppskrift.
Seige og goode.
Julekos!

Veldig kjekt om flere vil bli med på min bittelille gi-vekk. Trykk her for å lese mer.

2 kommentarer:

  1. Namnam, de ser kjempegode ut! Takk for oppskrift! Burde jo bake litt til jul snart jeg også! Har jo ikke smør da, men kan kanskje bruke bremykt eller noe... Klem fra Anne

    SvarSlett
  2. Det ser og høres godt og delikat ut, kjære Glede! Takk for opskriften. Selv har jeg ikke begynt med julebakingen, men min kjære svigermor alltid pleier å forsyne oss med de herligste småkaker du kan forestille deg. Fin annen søndag i advent til deg! Klemmer, PiPa

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...