lørdag 11. juli 2009

Flaks med laks

Det er sååå herlig med den inspirasjonen man finner gjennom å se på andre blogger! Før helgen var jeg innom den nyyydelige bloggen Guldkant på livet, og ble inspirert til tusen av det siste innlegget - ikke overraskende om mat. Dette måtte jeg prøve! For oppskrift se her.

Fant ikke alle ingrediensene, men jeg blandet rosèpepper, en ny pepperblanding (m/blant annet sennepsfrø), sukker, salt og sennepsfrø i morteren.
Dette strødde jeg over Salma-laks, og toppet med masse frisk dill og gressløk. Dette skulle ligge minst åtte timer i følge Mari, men min lå bare i kanskje fem timer, og det gikk helt fint!

En enkelt apetittvekker og litt Tridomino mens vi ventet på maten... Speltkjeks, hvit muggost, honning, valnøtter og jordbær. Mmmm...

Slik så laksen ut etter 20 min på 200 grader.. Å du, så godt det luktet!

Poteter, løk og squash (fra Frosta), fikk stå kanskje to timer i ovnen å godgjøre seg.

En enkel salat, samt en aldeles nydelig, kald dressing; en del Rørosrømme (den anbefales på det varmeste) og en del Creme Fraiche, litt Dijon-sennep, litt Mango Chutney, timian, salt, gressløk og dill. Veldig godt!

Som Herr Glede sa; dette var en av de beste fiskemåltidene jeg har smakt på den jeg kan huske! Ikke så verst det?

6 kommentarer:

  1. Mmm, det så nydelig ut! Kan tenke meg at det var godt med de deilige krydderene. Maten blir jo så god med skikkelig krydder!
    Nå skal jeg bake, mannen blir 30 om en uke, og dagen skal feires på hytta med familie. Hytta er enkel, og uten stekeovn er det greit å bake hjemme.. : )

    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Mmm, kanskje det må prøves for å omvende min kjære anti-fisk-mann?? :P

    Så søt underskrift du har fått, jeg digger den!! :D

    SvarSlett
  3. Hei og hopp kjære Glede!

    Nå er det så lenge siden jeg har sett et tastatur at jeg nesten ikke vet hvordan jeg skal manøvrere dette ukjente utstyret..tihi;) Måtte bare en liten svipptur innom deg for å se hva du har gjort så langt i sommer - og hurra, du har jo oppdatert masse! Har kost meg nå med fristende matoppskrifter og inspirerende innlegg. Og denne laksen så jo bare nyyydelig ut. Har ikke forsøkt salmalaksen enda, men det er absolutt på to do-lista!

    Vi har late dager i Stryn der jeg lar blogg være blogg, så får jeg heller komme sterkere tilbake senere i sommer. Men det er så koselig å ta turen innom å se at du holder koken:)

    Ønsker deg en fortsatt en god sommer Glede!!

    Stor klem fra Marthe

    SvarSlett
  4. Nam-nam! Jeg er stadig på jakt etter gode fiskemåltider og laks er det sjelden vi lager noe av, jeg er altfor kjørt fast i "hvit fisk". Takk for tips og fristende bilder.

    Mange flotte innlegg her siden sist - sånn er det når man reiser på ferie ;)

    Ønsker deg en flott start på den kommende uken :)

    SvarSlett
  5. Gurimalla, her er det direkte farlig å stoppe innom..spesielt når man bor på et rom uten kjøkken som jeg gjør i sommer :-) Jeg har bokmerket dette innlegget, så har jeg inspirasjon til høsten. Kanskje jeg får lurt kjæresten til å spise fisk og..?

    Beklager at jeg har ikke svart på kommentaren din inne på blogshop'en min, det ble sånn plutselig en liten bloggepause..
    Jeg satser på å stå på markedet på Mercur senteret i midten av august, ellers så kommer det flere ting på etsy-butikken etterhvert som jeg får sydd :-) Den pungen du spurte om er forresten til salgs fortsatt.

    Nå er det på tide med litt frokost, ble jo rent sulten når jeg var inne på bloggen din! :-)

    Ønsker deg en flott uke!

    SvarSlett
  6. Oj så godt dette så ut!! Kan levende forestille meg lukta:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...