fredag 26. juni 2009

Svigermors beste...

27 grader kl 21.36! Det er sommer! HURRA!
Jeg nevnte tidligere at jeg hadde bakt rundstykker. Min favorittoppskrift når jeg skal bake, er en oppskrift jeg har fått av svigermor. En litt uvanlig gjærdeig, som gir supergode rundstykker! Bedre jo mer fint mel, selvfølgelig, men jeg prøver å blande endel grovt og litt linfrø jeg da. Funker det også!
Svigermors rundstykker (strengt tatt fra "Rognskogan")

400 g hvetemel
25 gjær
2, 5 dl melk/vann
1 ts sukker
litt salt
60 g smør

Deigen lages på vanlig måte, med et unntak; smøret smuldres i melet! Jeg bruker å lage dobbel oppskrift, tar i litt mindre gjær og jeg bruker å blande i grovt mel også. Jeg pensler oftest med en blanding av egg og melk. Stekes på 200-225 grader til de er passe gyldne.


Takk, svigermor! Dette er en av de mest brukte oppskriftene i boken min.

1 kommentar:

  1. De så kjempegode ut, flink til å bake i varmen du da;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...