fredag 30. mars 2012

Blomsterscones med chiafrø




Fridag for Herr Glede og hjemmedag for Lille Glede, betyr god tid om morgenen for hele familien. Slike dager lager vi gjerne "blomsterscones", som vil kaller det. Jeg har en basisoppskrift, men "slumper" i etter hva som finnes i skuffer og kjøleskap.


Dette er basisoppskriften, som jeg har fått av ei venninne fra Sverige:

Havrescones

4 dl havregryn
1/2 dl havrekli
2 dl hvetemel
1 ss bakepulver
1 ts salt
50 g smør
2,5 dl kulturmelk

Bland det tørre og smuldre smøret. Tilsett melk. 
Vi bruker en kakeform formet som en blomst, og trykker ut scones. Pepperkakeformer funker også fint!
Stekes i 12 min på 225 grader.

Jeg bruker som sagt det jeg har i skapene: kefir, yoghurt naturell, lettrømme, melk, rapsolje, grovt mel osv. Bruker man rømme, trengs mindre smør osv.


Denne gangen tilsatte vi 2 ss chia-frø. Dette er såkalt supermat med mer enn 20 % omega 3, 20 % proteiner og 33 % kostfiber! Det står på baksiden at det ikke skal brukes mer enn maks 5 % i baksten.

Chiafrøene bestilte jeg hos Doce Vika. Huska at Doce Vika bidrar med en premie i mitt store gavedryss! Jeg trekker vinnerne i morgen, så nå er det bare å hive seg med og bli med i trekningen, for deg som ikke har gjort det!



Chiafrøene ga en litt annen konsistens på sconesen, men disse funker alltid! Gleder meg til vi har hjemmelaget syltetøy igjen, for det er jo utrolig godt på scones!


Egg og kaviar er perfekt tilbehør, synes jeg.


Nypresset juice med appelsin og gulrot, samt nytrekt kaffe, hører også med til en ekte lat frokost.

4 kommentarer:

  1. Disse så veldig gode ut da :)
    Du er som meg du , tar litt på slump , og "ædder" til ting du har i skapet ( har jeg fortalt deg at jeg er kokk ? ) Chiafrø selger de på Yogaen der hvor jeg går .. tror jeg må kjøpe en slik pakke :)

    Ha en fin fredagskveld !
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Den frokosten frista:))) Gleder meg til å treffe deg/dere etter påske - får tro det blir igjen noen godbiter etter påsketuristene;) Klem

    SvarSlett
  3. Så fine, og helt sikkert skikkelig gode! Hvem vil vel ikke ha scones i blomsterform <3

    SvarSlett
  4. Nå har jeg akkurat notert meg knekkebrødoppskriften, og nå har jeg notert meg denne også :-)! Tar jeg meg sammen i morgen tidlig og lager scones, tror jeg familien min blir veldig lykkelig! Takk for nok en fin oppskrift! Klem fra Anne.

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...