søndag 11. mars 2012

Granola og gulrotbrød - to favoritter!



Det har vært innevær i helga, og da bruker vi gjerne litt ekstra tid på kjøkkenet. En ny ladning med granola fikk jeg laget på fredag. Utrolig lettvint. Masse sunne saker oppi! Honningen gjør den riktignok litt mindre sunn, men til gjengjeld knasende sprø. Jeg har prøvd flere ulike oppskrifter, men dette er den beste oppskriften hittil. Det geniale med dette er at man løser opp honningen i kokende vann på forhånd, og dermed blir lettere å fordele i blandingen. Jeg bruker litt vaniljepulver for å gi ekstra god smak. Den kjøpte jeg forresten på DoceVika, en av butikkene som bidrar med premie i mitt store gavedryss

Når man lager slik frokostblanding, er det bare å bruke det man har - men er er et godt utgangspunkt.

Granola (knasende, sprø frokostblanding)

ca 12 dl havregryn (gjerne store. Evt også rugflak, speltflak e.l)
1 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø (gjerne knuste)
1 dl kokosmasse
1 dl hakkede nøtter (f.eks mandler og valnøtter)

Tøm over en blanding av:

1 dl kokende vann
1 dl god honning
1 ss vaniljepulver
1-2 ss kanel
evt. litt kakao

Rør godt rundt og fordel granolaen på en stekeplate med bakepapir. 
Stekes på 180 grader i 40-60 minutter alt etter hvor brent du vil ha den (evt ca 30 min på varmluft). Du bør "røre" litt i blandingen underveis. Det er først når blandingen får avkjøle seg at den blir skikkelig sprø. Til slutt tilsetter du ca 1 dl rosiner. Oppbevares i tett beholder.

Jeg spiser helst granola med melk eller min nye favoritt; tyrkisk yoghurt, så mye bedre en vanlig, naturell yoghurt. Med litt tyrkisk yoghurt og bær, er granola en fin hverdagsdessert.


Lille Glede tåler ikke mandler, og synes dessuten granolaen er vel sprø. Hun lager derfor sin egen blanding, som hun liker veldig godt! Her har hun merket sin egen blanding, ved å skrive navnet sitt på washi-teip. Teipen er forøvrig kjøpt her - godt utvalg! Artig å leke med for både store og små denne teipen, har jeg funnet ut. Lille Glede vil gjerne låne teiprullene mine!

Lille Gledes frokostblanding

5 dl lettkokte havregryn
1 dl rosiner
1/2 dl kokosmasse
1/2 dl gresskarkjerner

Blandes og oppbevares på tett glass/beholder. Lille Glede spiser den helst med melk og gjerne med blåbær!



Så til dette deilige gulrotbrødet vi har bakt i dag. Oppskriften finner du her. Vi baker det uten hevedeig, og tilsetter tilsvarende mengde væske og mel i hovedoppskriften. Dette brødet er utrolig saftig og godt! Jeg steker det helst uten brødform, for da blir skorpen så sprø og god.


Godt, "gammeldags" pålegg funker fint på nystekt brød. 
Disse skivene ble en enkel lunsj i ruskeværet utenfor faktisk. Nam!

2 kommentarer:

  1. Masse flotte oppskrifter, og en fin blogg du har :-)

    SvarSlett
  2. Et lite spørsmål.. når blir granolaen din så brun? er det pga kanel? Eller er det fordi den har stekt så lenge? Jeg sliter alltid med å steke den riktig. Enten blir den ikke sprø nok eller så blir den brent..

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...