lørdag 31. mars 2012

Barnevennlige knekkebrød



Knekkebrødbaking har blitt populært, og det er sååå bra - hurra for hjemmelaget!

Lille Glede synes nok at de tradisjonelle hjemmelagde er litt for grove. De har jo store "biter" og er litt harde å tygge. Derfor fikk jeg ideen om å gjøre knekkebrødene litt mer barnevennlige...


Husker dere innlegget mitt om "morgenfryd"? Det er rett og slett frø og kjerner kjørt i en blender. Morgenfryd i knekkbrødene må jo være genialt!? Da får man "lurt" inn de sunne frøene og kjernene, uten at barna må tygge de "store bitene". 


Jeg tok utgangspunkt i ei litt annerledes knekkebrødoppskrift fra Boligliv, der man bruker hvetemel istedenfor rugmel. Disse har jeg bakt før, med hele frø og kjerner, og de er kjempegode!


Lille Glede er sjef over stavmikseren når vi kokkelerer sammen.



Barnevennlige knekkebrød

150 gram frø og kjerner 
(bruk det du har, jeg brukte 30 g gresskarkjerner, 30 g solsikkerkjerner, 40 g sesamfrø og 50 g linfrø)
30 g havregryn
100 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 ts salt
1 dl vann
1/2 dl olje

Kjør sammen frø, kjerner og havregryn til en fin masse med en stavmikser/blender. Tilsett de øvrige tørre ingrediensene, før du tilsetter det våte. Rør sammen til en jevn masse/deig. 

NB! Denne deigen har en ganske annen konsistens enn den deigen med rugmel!


En ting jeg liker så godt med denne oppskrifta, er at det er så lett å få massen utover stekeplata. Legg på et bakepapir både over og under deigen, og bruk ei kjevle eller hendene til å fordele massen jevnt utover.


Fettet gjør at deigen er lett å jobbe med.



Stekes på 200 grader i 15-20 min. Bruk evt varmluft for å sprø dem opp litt ekstra.


Disse blir sprøe og porøse som kjeks. Et supergodt alternativ til de andre knekkebrødene, og det å finmale frø og kjerner gjorde dem mer barnevennlig.








4 kommentarer:

  1. Nå ble jeg veldig inspirert! Bådectil å kjøre igang stavmikseren påmknekkebrødblandingen jeg pleier å bake og å ta vare på doruller!
    Herlige påskeharer!
    God påske til deg og dine, jeg stikker innom denne fine bloggen snart igjen!

    SvarSlett
  2. God kveld!
    Tusen takk for oppskrift, jeg skal lage disse knekkebrødene i morgen, høres ut som noe jeg kan få i mine barn :-D! Og de dorullharene var så utrolig søte!!!
    Og så gikk jeg glipp av lotteriet ditt, for jeg har vært så dårlig til å lese blogger grundig i det siste...
    God påske! Klem fra Anne

    SvarSlett
  3. Hei! Denne oppskrifta så fin ut, så nå har jeg oversatt den til nynorsk, og elevene mine skal prøve den i morgen. De går i 5. og 6. klasse. Tommel opp!

    SvarSlett
  4. Dette ble veldig gode knekkebrød! Takk for oppskrift! 👍

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...