mandag 23. mars 2009

Fiskegrateng med en touch av Hellstrøm

I dag har jeg mikset og trikset med ulike fiskegrateng-oppskrifter. På denne siden fant jeg mange gode tips for å gjøre denne fiskeretten litt mer spennende, og jeg ble superinspirert!

Startet med å lage en tradisjonell hvitsaus (2 ss smør, 3 ss hvetemel og 4 dl melk). Tilsatte erter, paprika, mais og revet parmesanost. Krydret med salt, pepper, timian, basilikum og revet muskatnøtt. Lot det koke litt, før det fikk kjøle ned, og deretter fikk kokt makaroni, torsk (lettsaltet torsk fra gårsdagens middag) og 3 eggeplommer komme oppi sausen. De 3 eggehvitene pisket jeg stiv sammen med litt salt, saltet gjør visstnok at hvitene stivner fortere.

Sausen helte jeg så opp i en smurt ildfast form, la den stivpiskede eggehviten oppå, før jeg avsluttet med en blanding av revet norvegia, parmesan og strøkavring. Gratengen ble stekt i 45 minutter på ca 180 grader, og servert med kokte poteter og en salat av gulrot og appelsin.
Veldig, veldig godt! Og nå er vi veldig, veldig mette... :)

1 kommentar:

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...