tirsdag 3. mars 2009

Gjester

I dag har vi hatt middagsgjester. Koselig. Fiskebollegulasj stod på menyen. Artig å gjøre en vri på den vanlige varianten med karrisaus. Jeg starter med å frese finhakket løk i godt med smør. Deretter tilsetter jeg mel og paprikapulver, og sper etterhvert med kraften fra fiskebollene, samt litt melk. Tilsetter en buljongterning, gulrotskiver, litt sitronsaft og pepper. Eventuelt litt karri. Etter sausen har fått godgjort seg en stund, hiver jeg oppi fiskebollene. Godt med poteter og bacon til. Godt med litt revet gulrot eller råkost til også.





Glad i mat som vi er her i huset, ble det "dessert" også. En nordmørsk spesialitet; "bakels og græt". Det er rett og slett vafler, som serveres med en slags søt smørgrøt. Det er veldig godt! Da jeg og Herr Glede giftet oss, fikk vi et album av mine foreldre. Der hadde også bestemor og mormor skrevet ned noe av sine spesialiteter fra kjøkkenet, blant annet fikk vi mormors oppskrift på "græt". Er såå glad for denne gaven!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...