mandag 23. mars 2009

Noen hemmeligheter må bare deles...

Jeg tror det var i en utgave av Rom 123 at jeg fant en brødoppskrift som jeg tok vare på. Det var en av journalistene som hadde fått oppskriften av sin mamma, og syntes den var for bra til å "holde" på den - hun måtte dele den med leserne.

I en senere utgave av bladet, stod det et leserinnlegg fra en dame som hadde prøvd oppskriften, hun måtte bare takke! Hun hadde aldri fått dreisen på brødbakingen, men nå hadde hun lyktes! Hmm... På tide å prøve? Yes, i dag har jeg bakt brød! Vi bruker oftest å bake rundstykker, da vi synes det er bedre, og så er det så praktisk å fryse ned i "porsjoner" det antallet vi spiser per dag.

MEN - dette var så enkelt og det smakte så godt, at jeg må også dele oppskriften med dere! Saftig brød med sprø skorpe! Jeg har aldri fått til sprø skorpe på brødet før! HURRA!


Superenkel brødoppskrift

1 kg sammal hvete grov (jeg brukte litt under en kilo fiberbakst og litt solsikkekjerner)

1 pose tørrgjær

9 dl lunkent vann

4 ss olje

litt salt

Bland alt det tørre. Ha i vann og olje, og rør den løse deigen sammen. Ha i to smurte former. Sett brødene i kald ovn på nederste rille, stek 35 minutter ved 100 grader. Øk så til 225 grader, og la stå i 40 minutter til. La hvile i formen en stund.

3 kommentarer:

  1. Hei dette såg fantastisk enkelt ut.så enkelt at selveste mamma kan prøve

    SvarSlett
  2. stemmer denne oppskriften? Det ble mer som en suppe enn en deig..

    SvarSlett
  3. Hei anonym! Yes, oppskriften stemmer. Det ligner mer på en suppe enn en deig, det er nok det som gjør at det blir så sprøtt og godt! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...